Wellness at Work

5 enkla tips: Så kommer du igång med utomhusträningen

Att jobba hemifrån kan leda till mer stillasittande, utebliven motion och mindre frisk luft. Men nu när våren är här och temperaturen stiger ökar möjligheterna för att kunna träna utomhus. Utegym, backintervaller och geocaching är bara några tips vi på WW ViktVäktarna vill dela med oss av för en hälsosammare vardag.

Det har gått över ett år sedan covid-19 fick sitt utbrott. Många av oss arbetar fortfarande hemifrån och rekommendationer om social distansering kvarstår. Men att arbeta hemma och att undvika gymmet kan leda till minskad rörelse. Dessutom är fysisk aktivitet och frisk luft viktigare för vår hälsa än man kan tro. Faktum är att regelbunden motion kan minska risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, cancer och psykisk ohälsa. Att vistas ute i naturen kan dessutom leda till minskad stress, stärkt kognitiv förmåga och förbättrad psykisk hälsa. Vissa forskare menar till och med att vi blir lyckligare och känner en större livskraft om vi har en starkare koppling till naturen*.

Därför har vi på WW ViktVäktarna listat fem förslag på utomhusträning. 


1. Träna på utegym

Ett sätt att slå två flugor i en smäll är att träna på utegym. Eftersom de flesta utegymmen är placerade i skogsmiljöer eller i nära anslutning till ett motionsspår kan du vistas i naturen samtidigt som du tränar. Här kan du utföra en mängd styrkeövningar, från knäböj till axelpress, och du behöver inte heller teckna ett gymmedlemskap.  

 

2. Digitala träningspass i utomhusmiljöer

Många av oss har börjat träna hemma via digitala träningspass sedan pandemins utbrott. Men frisk luft och tid i naturen är minst lika viktigt för vårt psykiska och fysiska välmående. Därför bör du flytta hemmaträningen till en naturnära plats utomhus. Genom vår WW-app kan du träna med träningsplattformen FitOn och ta del av en mängd olika pass. Det enda redskapet som behövs är din mobil. Ta med dig din mobil och hitta en passande plats där du kan utföra ditt träningspass – som t.ex. din trädgård, innergård, en park eller ett motionsspår.

3. Träna i backe

Backintervaller är den perfekta träningsformen för dig som vill träna utomhus och variera din motion från den vanliga spring- eller powerwalkrundan. Backintervaller tränar upp din kondition, koordination och styrka. Dessutom medför backträning mindre skaderisk eftersom dina knän utsätts för mindre påfrestning i uppförsbacke. Det går även att promenera raskt upp för backen i stället för att springa. Ta dig an vår backträningsutmaning redan idag! 


4. Ge dig ut på skattjakt – börja geocacha!

Fenomenet geocaching har vuxit i popularitet de senaste åren. Det är en modern typ av orientering där du med hjälp av en app och GPS-uppkoppling ska hitta ”cachers”. Det är små gömmor med skatter eller uppdrag som har placerats ut på olika platser. I Sverige finns det geocachers utplacerade både i städer och djupa skogar och det estimeras finnas runt 50 000 cachers gömda. Det är en perfekt helgutflykt att göra tillsammans med familjen eller med vännerna under en rolig promenad eller löprunda på stan. För att testa på geocaching, läs mer här.  


5. Prova på padel utomhus

Padeltennis, eller padel, är en av världens snabbast växande sporter och i Sverige är padelfebern total. Padel beskrivs enklast som en mix mellan tennis och squash och är en enkel sport att lära sig. Tack vare de hundratals padelcenter med utomhusbanor som finns runt om i landet kan du njuta av bra spel och frisk luft på samma gång. Läs mer om hur du spelar padel här.   

*Källa: Vårdguiden & Folkhälsomyndigheten 

Vill du veta hur du kan få hälsosammare medarbetare på ditt företag?