5 övningar i mindfullness som gör dig lugn på jobbet

mindfulness på jobbet

Visste du att vi tillbringar i genomsnitt 90 000 timmar under vår livstid på jobbet? Om du inte tillåter kroppen och hjärnan att vila under dagen kan det få negativa konsekvenser på både din mentala och din fysiska hälsa. Här är fem övningar som hjälper dig att behålla lugnet under dagar med för många arbetsuppgifter, stressiga arbetsmoment och energikrävande distraktioner.  

Mindfulness är en metod där man genom övningar låter hjärnan återhämta sig. Vetenskapen pekar på att även kortare stunder av återhämtning gör stor skillnad för vårt personliga välbefinnande. Ett kort pass på ca 5-15 minuter räcker för att stoppa ”fartblindheten” som kan uppstå på jobbet när arbetsuppgifterna är för många och arbetsdagen för kort. 

Här är fem övningar i mindfulness som stärker dig mentalt inför, under och efter arbetsdagen:

1. STARTA DAGEN MED EN KORT ANDNINGSÖVNING

Börja dagen med att fokusera på din andning i två minuter. Ögonen kan vara öppna eller stängda. Analysera din andning: är den snabb eller långsam, jämn eller ojämn? Var finner du att du andas mest? I bröstkorgen, magen eller genom näsan? Fäst din uppmärksamhet där och följ ditt andetag in och ut en stund. 

2. SLUTA MULTITASKA 

Att försöka hålla många bollar i luften samtidigt är ett vanligt fel många gör i sin jobbvardag. Ibland är det nödvändigt, men det kan lätt leda till en ökad stressnivå, högre hjärtfrekvens och försämrat fokus. Försök fokusera på en uppgift åt gången och att stänga ute allt annat, så kommer du snart att märka både ökad kvalitet och produktivitet.  

3. TA EN KREATIV PAUS PÅ ARBETSTID 

Hjärnan mår bra av ett kreativt avbrott i en hektisk och stressad miljö – och det är inte ovanligt de mest kreativa idéer uppstår under pauser eftersom vårt undermedvetna jobbar som bäst när vi slappnar av. Lämna skrivbordet, sträck på benen och prata med en trevlig kollega. Stretcha kroppen, rita eller göra lite gympa. Det viktiga är att du skapar omväxling och ger hjärnan en paus för att orka med dagen.  

4. SYRESÄTT HJÄRNAN MED EN LUNCHPROMENAD 

Ge hjärnan nytt syre genom att ta en promenad under lunchen eller eftermiddagen. Prata inte i telefon, lyssna inte på något i hörlurarna utan var helt närvarande i nuet. Känn in och uppfatta dofter, ljud och färger runtomkring dig.

5. KOPPLA NER PÅ VÄGEN HEM 

Hur ser ditt digitala användande ut? Träna gärna på att under exempelvis hemresan sätta telefonen på ljudlös, skippa sociala medier, poddar, nyheter och musik (om inte meditativ musik hjälper dig) och bara var i nuet tills du kommer hem. 

Vill du få hälsosammare medarbetare på ditt företag?