5 övningar som tränar upp din kropp på jobbet

Är du stressad över träningshetsen som sveper in under januari månad? Har du inte tid att gå till gymmet? Var lugn, här listar vi på WW ViktVäktarna fem övningar som du enkelt hinner med under arbetstid.

 

Vi har precis klivit in i ett nytt år, där nyårslöften håller på att infrias och höga träningsmål sättas upp. Men i verkligheten befinner sig många i en vardag med tidsbrist, där arbete, familj och diverse aktiviteter tar över majoriteten av dygnet – och då är det lätt att bortprioritera den viktiga träningen. Men det går naturligtvis att få ihop livspusslet – och ett smart sätt att göra det är att få in träning under själva arbetsdagen.

 

Här är fem övningar som du kan göra på jobbet när tiden för träning innan eller efter inte riktigt räcker till!

 

Ta alltid trapporna
Ett smart och enkelt sätt att få in lite träning innan/under/efter arbetstid är att ta trappan istället för hissen (givet att din arbetsplats ligger åtminstone några våningar upp). Begreppet ”många bäckar små” inkluderar självfallet även trapporna som både stärker upp dina benmuskler och din kondition. För att få maximal effekt kan du försöka pressa med hälarna i varje steg du tar, det aktiverar rumpan. Du kan också ta två trappsteg åt gången för att jobba extra hårt med lårmusklerna.

 

Gör armhävningar mot skrivbordet
För att träna upp bröst och armar så är armhävningar en klassisk och enkel övning att utföra. Använd skrivbordet till hjälp i början. Har du möjlighet att justera höjden till en brantare lutning så kan det ge ökat motstånd. Spänn gärna armmusklerna så att du håller emot och går långsamt ned, för att sedan snabbt komma upp med kroppen igen.

 

Doppa tårna när du sitter
En rolig och effektiv övning för att träna upp bålen är dopp med tår. När du sitter på din kontorsstol drar du in knäna mot magen, samtidigt som du försöker spänna in naveln mot ryggraden. Sedan doppar du tårna mot golvet utan att nudda marken. Prova även att doppa tårna i olika riktningar för att komma åt alla magmuskler.

 

Tåhävningar när du står
Många stunder under en arbetsdag går ut på att bara stå och vänta. Det kan vara allt från att kaffebryggaren ska koka klart till att skrivaren ska printa ut dokument. Detta är perfekta tillfällen att göra tåhävningar för att stärka dina vadmuskler. Ställ dig med fötterna axelbrett isär, för att sedan gå upp på tå. Prova även att gå upp med ett ben i taget för högre intensitet.

 

Dips med hjälp av skrivbordet
För att träna upp dina triceps så kan du även här använda dig av skrivbordet på ett enkelt sätt. Ställ dig med ryggen mot bordet och sätt upp händerna vid bordskanten. Sänk ner kroppen långsamt mot golvet tills armarna har nått en 90 graders vinkel. Tryck sedan upp dig med armarna och repetera.

Vill du få hälsosammare medarbetare på ditt företag?