5 steg till en hälsosammare arbetsplats

Vi svenskar spenderar runt 1 200 timmar på jobbet varje år, enligt Sveriges ledande
ekonomiprofessor Per Krusell. Det är förstås en stor del av livet och det är därför viktigt att vi
trivs och mår bra på jobbet. Goda matvanor i kombination med fysisk aktivitet är självklara
ingredienser för en bra hälsa. Det vet de flesta av oss. Men hur skapar vi en hälsosam arbetsplats? Det finns förstås många olika sätt att komma dit och för att hjälpa dig och ditt företag på vägen har vi på WW ViktVäktarna satt ihop fem enkla punkter att följa. 

1. Gör en hälsoundersökning

En bra början är att få koll på hälsoläget bland de anställda genom att erbjuda alla en
hälsoundersökning. Den kan inkludera ett hälsosamtal, konditionstest och provtagning av
blodtryck, BMI, kolesterol med mera. Testerna, som naturligtvis ska vara frivilliga, ligger
sedan till grund för att öka välbefinnandet för respektive individ.

2. Fixa friskvård
Friskvårdsbidrag är skattefritt upp till 5 000 kronor per år och anställd och gäller allt från
minigolf till massage (se hela listan här). Friskvårdsbidraget kan även användas till Wellnes At Work en kurs som hjälper företag att bli mer hälsosamma och attraktiva.

3. Stimulera till goda matvanor
Hälsosamma matvanor är ett enormt viktigt steg för bättre hälsa. Men vi måste också få tid
att äta och koppla av i lugn och ro – minst 45 minuter i samband med lunch. Uppmuntra
medarbetarna att utnyttja hela lunchrasten. Ta bort eventuella läskautomater och ställ in en
vattenautomat i stället. Ställ fram fruktskålar och erbjud sundare mat i personalmatsalen.
Kort och gott: underlätta till sundare matvanor genom att erbjuda mer hälsosamma
alternativ.

4. Motion på arbetstid
Även om vi spenderar åtta timmar på arbetsplatsen visar undersökningar att ett par timmar
av den tiden går till att göra andra saker, som att exempelvis att slösurfa. Varför inte
använda den tiden till att röra på sig i stället? Du som arbetsgivare kan exempelvis avsätta
lite arbetstid till träning, promenad eller liknande för att göra motion till en naturlig del av
arbetsdagen.

5. Prioritera återhämtning
För att orka jobba behöver vi inte bara rätt kost och motion utan även vila. Uppmuntra till en
eller flera gemensamma pauser under dagen. Det behöver inte vara mer än några minuter;
mest för att växla fokus till annat. Det kan också handla om att variera arbetsuppgifter,
tempo och att kunna anpassa arbetsdagen efter sin livssituation.

Vill du förbättra hälsan på ditt företag?