Wellness at Work

Så får du hälsosamma vanor som håller livet ut

Många av de som jobbat hemifrån under pandemin har minskat sin fysiska aktivitet och fått ett privatliv som flyter ihop med arbetslivet. Men det finns fortfarande sätt att bygga sunda och långsiktiga vanor. Ulrika Holm, företagscoach på WW ViktVäktarna, ger dig fem tips på hur du kan skapa hälsosamma vanor som håller livet ut.

1. Skapa balans mellan arbete och fritid

En obalans mellan arbetsliv och fritid kan leda till ohälsa och i värsta fall sjukskrivning. Se därför till att du har alla förutsättningar för att kunna göra hälsosamma val i arbetet:

 

  • Inför regelbundna pauser under arbetsdagen så att din hjärna får en chans att
    vila
  • Schemalägg veckovisa avstämningar med din chef eller dina medarbetare så
    att ni kan prata om er arbetssituation.
  • Uppmuntra till gemensamma aktiviteter. Det kan handla om allt från
    teambuildingövningar och träningspass på morgonen till en lunch tillsammans
    i solen. Små initiativ kan göra stor skillnad för dig och ditt välmående.

2. Hitta en motionsform som passar dig och träna regelbundet

 

Tränar du inte regelbundet ökar du risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, psykisk ohälsa och viktuppgång. Men det visste du redan. Det vi alla behöver bli påminda om är att motion ska vara roligt. Därför behöver du hitta en träningsform som passar just dig och dina förutsättningar. Försök hitta en varierande och utmanande träningsform som aktiverar stora muskelgrupper. Det minskar risken för skador samtidigt som det ökar din träningsglädje. Försök också införa en realistisk träningsrutin med ett par träningspass i veckan. Det kommer att ge resultat inom ett par månader, men också under flera år framöver.

3. Se till att du får ordentlig återhämtning

För att vi ska orka prestera på jobbet behöver vi tid till återhämtning. Sömn är den viktigaste återhämtningsfaktorn och går inte att ersätta på annat vis. Men för att undvika långvarig stress och orka genomföra en hel arbetsvecka behöver vi införa pauser flera gånger dagligen. Pauser där du kopplar bort jobbet helt, som yoga, meditation eller en lugn promenad ute i naturen är effektiva sätt att fylla på energidepåerna. Det är även viktigt att införa korta pauser och bensträckare från skrivbordet där du tänker på annat än jobb. Läs mer om återhämtning här.

4. Bra mat ger kroppen näring och energi

Goda kostvanor är en av de viktigaste byggstenarna för att vi ska må bra på lång sikt. Mat ska ge både energi och näring. Samtidigt behöver du ha en balans i hur mycket och vad du äter. Ett tips är att försöka tänka på kostcirkelns alla delar och äta en varierad kost. Samtidigt får du självklart unna dig godsaker då och då. Även mat behöver förknippas med glädje och det får du med hjälp av variation och balans. Här kan du läsa om tio tips för att äta mer hälsosamt.

5. Rätt mindset underlättar vardagen

 

Alla upplever motgångar i livet, men ett positivt tänkande gör det lättare för oss att hantera svåra situationer. Om något har inträffat kan vi träna oss i att skapa distans mellan tanke och sanning. Se därför till att försöka identifiera dina ohjälpsamma tankar. Därefter kan du börja acceptera och bekräfta dem på ett så objektivt sätt som möjligt. Nu kan du börja agera och fokusera på att uppnå dina mål istället för att stoppas av dina tankar. Här kan du läsa mer om hur du kan hantera ohjälpsamma tankar.

Vill du veta hur du kan få hälsosammare medarbetare på ditt företag?