När din eller kollegornas diet påverkar jobbhumöret

Har du någon gång testat en ny diet, bara för att upptäcka att du tappar energin under arbetsdagen, att du blir hungrig för snabbt och känner irritation mot dina kollegor? Eller har du kanske kollegor som inte kan låta bli att prata om fördelarna med att skippa kolhydrater, men som sen verkar tappa humöret bara några timmar efter lunch?

Enligt Anna Evertsson, hälsocoach på WW ViktVäktarnas företagstjänst Wellness at Work, är irritationskänslor och dåligt humör på jobbet ofta ett tecken på att vi äter allt annat än hälsosamt.

– Många tror att vi måste plåga oss själva för att äta och leva bättre, men lyckligtvis är det inte så våra kroppar funkar. Att äta mer regelbundet är bland det viktigaste du kan göra för att hålla energi, prestation och humör uppe hela arbetsdagen, säger hon.

Täck in hela kostcirkeln
Sett över hela dagen bör måltiderna täcka in så mycket som möjligt av hela kostcirkeln. En frukost kan bestå av exempelvis lättyoghurt med bär, eller kokt ägg med knäckebröd. Till mellanmål kan det passa med en frukt eller en riskaka. Om det enbart bjuds på sötsaker till fika på möten och i lunchrummet kan det vara värt att ta upp detta med sin chef, menar Anna.

– Våra chefer har ett stort ansvar i att hjälpa oss må bra på arbetsplatsen. Det gäller även det som ställs fram på fikabordet. En annan viktig aspekt är möjligheterna till regelbundna raster, så att vi också får chans att röra på oss.

Kombinera träning med nyttig mat
En hälsosam kost går hand i hand med fysisk aktivitet. För dig som tränar är det bra att äta något litet innan ditt träningspass för att få energi. Inom cirka en timme efter passet bör du få i dig något lite matigare, för att fylla på med ny energi. 

För att fortsätta att känna dig pigg under hela jobbdagen bör du se till att röra dig även utanför träningen – exempelvis genom att stå upp och jobba eller ta små promenader under arbetsdagen. Anna Evertsson menar att ett bra humör på arbetsplatsen i slutändan handlar om att få till bra vanor och rutiner i vardagen.

– Försök att komma bort från tanken på att gå ner i vikt och fokusera i stället på att steg för steg göra en förändring som förändrar din livsstil. Du ska äta och röra dig för att må bättre – gör du det kommer andra positiva resultat följa naturligt.

Hör av dig till oss om du känner att din arbetsplats behöver mer hjälp och inspiration till hälsosamma vanor som gynnar alla.

Vill du förbättra hälsan på ditt företag?