Så tar du dig igenom arbetsdagen efter en dålig natt

En lång arbetsdag efter en natt med lite sömn är en utmaning för de allra flesta – men genom att göra smarta val under dagen kan du enkelt skjuta på tröttheten tills du kommer hem igen. Här är 5 enkla tips på hur!

1. Ät smart och undvik matkoma

Att äta snabbmat kan kännas lockande när man är trött – inte minst om kvällen innan bjöd på fest. Men få saker triggar trötthet så snabbt som en tung och fet måltid. Ät en fiberrik frukost och välj sen en lättare, fräsch lunch med mycket grönsaker och protein så håller du energin betydligt längre.

2. Drick kaffe – men i lagom mängd

Koffein är en effektiv energihöjare och hjälper dig genom de svåraste dipparna. Kom ihåg bara att koffeinet sitter kvar i systemet i timmar, det finns ingen anledning att överdriva. En till två koppar under arbetsdagen räcker egentligen för maximal effekt, givet att det är pigghetskänslan du vill åt.

3. Motverka tröttheten – fånga ljuset!

Bristen på solljus under vintern gör att våra hjärnor producerar mer av hormonet melatonin, vilket gör oss sömniga. Därför är det viktigt att utnyttja så mycket naturligt dagsljus som du bara kan. Sätt dig med datorn nära ett fönster och se till att komma ut i solen under lunchen.

4. Undvik att sitta stilla

Även om det är det sista du känner för när du är riktigt kraftlös så är det just röra på dig du ska göra. All form av motion som ökar hjärtfrekvens och blodflöde kommer att släppa ut endorfiner och höja din energinivå. Det krävs inte mycket, en rask promenad eller ett kortare träningspass på lunchen gör underverk.

5. Vila dig i pigg – ta en powernap 

Om det känns riktigt ohållbart att hålla dig vaken – vila en stund. Studier visar att en kortare powernap på max 20 minuter är mest effektivt. Det gäller att undvika djupsömnen, annars riskerar du att vakna ännu sömnigare. Har du inte tillgång till ett vilorum på jobbet så försök att blunda fem minuter vid skrivbordet, det kan göra all skillnad i världen.  

Sist men inte minst – ge dig själv så bra förutsättningar du kan för att ta igen förlorad sömn under natten som väntar. Avstå från kaffe efter middagen, undvik alkohol och ta inte med dig mobilen in i sovrummet.

Vill du investera i hälsan på ditt företag?