Wellness at Work

Tre tips: så undviker du hälsofällorna vid hemarbete

Undvik hälsofällorna vid hemarbete

 

Att jobba hemifrån kan leda till minskad motivation att äta nyttig mat och motionera regelbundet. Men det finns enkla sätt att hitta rutiner i vardagen så att du kan upprätthålla hälsosamma vanor – även under hemarbete. 

Efter coronavirusets utbrott har många av oss tvingats arbeta hemifrån. Det betyder att vi tillbringar drygt 40 timmar mer tid i hemmet varje vecka. Det har lett till ökad flexibilitet vad gäller arbete och fritid, men det kan samtidigt leda till minskad fysisk aktivitet och försämrad ergonomi. Dessutom har hemarbetet gjort det svårare att hitta inspiration till att laga näringsrika måltider. 

Därför har vi på WW ViktVäktarna listat tre tips på hur du undviker de vanligaste hälsofällorna vid hemarbete. 

Minska ditt stillasittande – ta regelbundna pauser med rörelse

Ökat stillasittande och minskad fysisk aktivitet utgör en stor risk för den psykiska och fysiska hälsan. En vanlig dag på hemmakontoret tillbringas ofta vid datorn och de enda motiverade förflyttningarna blir antingen för att hämta något att äta eller dricka eller för att gå på toaletten. Se därför till att använda arbetstiden till att ta rörelsepauser för att aktivera kroppen. Försök även använda lunchen till att träna och ta powerwalks samtidigt som du har möten. Vi på WW ViktVäktarna har även listat några tips på träningsövningar som du kan göra hemma

Sitt inte som en hösäck – tänk på din ergonomi

När vi arbetar hemma finns risken att vi slarvar med vår ergonomi. Soffan, matbordet och sängen är idag vanliga arbetsplatser vilket innebär påfrestande arbetsställningar för vår kropp. Det ökar risken för att drabbas av belastningsbesvär och andra krämpor. Se därför till att införskaffa en höj- och sänkbar kontorsstol i hemmet och ett stabilt skrivbord. Ett annat tips är att investera i ett laptopstativ så att du både kan stå och sitta under arbetsdagen.

Undvik dålig mat – planera dina måltider 

Majoriteten av de vanligaste sjukdomarna i Sverige är livsstilsrelaterade. Risken för att bli sjuk påverkas bland annat av våra matvanor. Ofta äter vi för lite fullkorn, frukt och grönsaker. Samtidigt överkonsumerar vi saker som onyttiga fetter, salt och socker. Se därför till att planera dina måltider kvällen innan. Det gör det enklare att välja hälsosammare alternativ till din lunchlåda så att du slipper tvingas värma upp fryspizzan för att spara tid. Här kommer två perfekta recepttips för lunchlådan, vår goda kyckling i balsamicosås med sötpotatis och en halloumi stroganoff med ris. Smaklig måltid!



Vill du veta hur du kan få hälsosammare medarbetare på ditt företag?